Η ευρωπαϊκή προσπάθεια για πλήρως διαλειτουργικές ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες σημείωσε σημαντική πρόοδο κατά την τρίτη συνεδρίαση του Interoperable Europe Board, η οποία πραγματοποιήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 2025 στις Βρυξέλλες. Στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών-μελών, μαζί με παρατηρητές από ευρωπαϊκούς φορείς κυβερνοασφάλειας και νέους εκπροσώπους από την Ουκρανία και τη Μολδαβία, επικεντρώθηκαν σε δύο βασικές εξελίξεις του Interoperable Europe Act: την έγκριση του πρώτου Interoperable Europe Agenda και την επιλογή των αρχικών «Interoperable Europe Solutions».

Ένας ενιαίος σχεδιασμός για την ευρωπαϊκή διαλειτουργικότητα

Το σημαντικότερο αποτέλεσμα της συνεδρίασης ήταν η υιοθέτηση του πρώτου Interoperable Europe Agenda, του βασικού εργαλείου του Κανονισμού για τον κοινό ευρωπαϊκό σχεδιασμό στη διαλειτουργικότητα.

Το Agenda:

  • καθορίζει έναν οδικό χάρτη, βασισμένο σε πραγματικές ανάγκες, για την ανάπτυξη λύσεων που υποστηρίζουν την εφαρμογή ευρωπαϊκών πολιτικών,
  • συγκεντρώνει τις προτεραιότητες για λύσεις, δράσεις υποστήριξης και πρωτοβουλίες καινοτομίας,
  • διευκολύνει τον συντονισμό της χρηματοδότησης και της υλοποίησης τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Οι ανάγκες και οι προτεραιότητες του Agenda διαμορφώθηκαν μέσα από διαβούλευση με την Interoperable Europe Community και τα κράτη-μέλη, όπως προβλέπεται από τον μόνιμο μηχανισμό εργασίας του Board.

Οιπρώτεςεπίσημες Interoperable Europe Solutions

Παράλληλα, το Board πρότεινε την πρώτη σειρά λύσεων που λαμβάνουν την ειδική ετικέτα «Interoperable Europe Solutions», η οποία αποδίδεται σε ώριμες και επαναχρησιμοποιήσιμες λύσεις που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στις αξιολογήσεις διαλειτουργικότητας.

Οι επιλεγμένες λύσεις είναι:

Core Vocabularies

Κοινά σημασιολογικά δομικά στοιχεία που επιτρέπουν στις δημόσιες διοικήσεις να περιγράφουν βασικές έννοιες – όπως άτομα, οργανισμούς ή τοποθεσίες – με ενιαίο τρόπο, διευκολύνοντας τη συνεργασία μεταξύ χωρών και τομέων.

DCAT-AP

Κοινή προδιαγραφή που επιτρέπει την ευθυγράμμιση καταλόγων δεδομένων και διευκολύνει την ανακάλυψη και επαναχρησιμοποίηση δημόσιων δεδομένων.

Οι λύσεις επιλέχθηκαν κατόπιν ανοικτής πρόσκλησης στην πλατφόρμα Interoperable Europe Portal και αξιολογήθηκαν από ειδικούς των κρατών-μελών, με βάση κριτήρια όπως οι ανάγκες των χρηστών, η επαναχρησιμοποίηση, η ασφάλεια και η προστασία δεδομένων, η ανοιχτότητα και η βιωσιμότητα. Το Agenda, καθώς και οι ανάγκες για τις προτεινόμενες λύσεις, θα αναθεωρούνται κάθε χρόνο.

Επόμενη γενιά EIF: έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης

Η πρόεδρος της ανεξάρτητης ομάδας ειδικών για το Next Generation EIF, Emilija Stojmenova Duh, παρουσίασε τις προτάσεις για το νέο πλαίσιο. Οι συστάσεις αυτές θα αποτελέσουν τη βάση για την αναθεώρηση και τη μελλοντική πρόταση του Board σχετικά με το επόμενο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας.

Πρώτη Ετήσια Έκθεση για τη Διαλειτουργικότητα στην ΕΕ

Το Board συζήτησε επίσης την πρώτη Annual Report on Interoperability in the Union, όπως προβλέπεται από το άρθρο 20 του Κανονισμού. Η έκθεση προσφέρει μια αρχική εικόνα της προόδου μετά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής και εστιάζει σε τέσσερις πυλώνες:

  • διακυβέρνηση,
  • εργαλεία ενίσχυσης της διαλειτουργικότητας,
  • υποστηρικτικά μέτρα,
  • αξιολογήσεις διαλειτουργικότητας.

Η συστηματική παρακολούθηση αυτών των παραμέτρων βοηθά τα κράτη-μέλη και την Επιτροπή να χαράξουν κοινές προτεραιότητες και να ενισχύσουν την αμφίδρομη σχέση ανάμεσα στις πολιτικές και τις τεχνολογικές λύσεις.

Κοιτώντας προς το 2026

Το Interoperable Europe Board θα συνεδριάσει ξανά τον Μάιο του 2026, προκειμένου να αξιολογήσει την πρόοδο, να επικαιροποιήσει το Agenda και να συνεχίσει να καθοδηγεί την υλοποίηση του Interoperable Europe Act, σε στενή συνεργασία με τα κράτη-μέλη και την ευρωπαϊκή κοινότητα διαλειτουργικότητας.

Πηγή: https://interoperable-europe.ec.europa.eu/interoperable-europe/news/key-outcomes-third-interoperable-europe-board-meeting