Η Γενική Διεύθυνση Έρευνας και Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δημοσίευσε πρόσφατα μια έκθεση που εξετάζει τις δυνατότητες των αναδυόμενων ψηφιακών τεχνολογιών στον δημόσιο τομέα, με ιδιαίτερη έμφαση στους εικονικούς κόσμους. Η έκθεση, η οποία συντάχθηκε από την Ομάδα Συμβουλευτικής για Κανονισμούς Φιλικούς προς την Καινοτομία (InnovationFriendlyRegulationsAdvisoryGroupIFRAG), διερευνά πώς οι εικονικοί κόσμοι θα μπορούσαν να μετασχηματίσουν τις δημόσιες υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά την επόμενη δεκαετία.

Τρία Σενάρια Ανάπτυξης των Εικονικών Κόσμων

Η μελέτη παρουσιάζει τρία πιθανά σενάρια για την ανάπτυξη των εικονικών κόσμων, το καθένα με διαφορετικές επιπτώσεις στη διακυβέρνηση, την καινοτομία και την παροχή δημόσιων υπηρεσιών. Τα σενάρια κυμαίνονται από ένα μοντέλο που βασίζεται κυρίως στην ιδιοκτησία των κοινοτήτων, μέχρι ένα μοντέλο που κυριαρχείται από εταιρείες, καθώς και ένα τρίτο υβριδικό σενάριο που συνδυάζει στοιχεία και από τα δύο.

Ένα από τα σενάρια επικεντρώνεται στη δυνατότητα ενός εικονικού κόσμου που καθοδηγείται από την κοινότητα, ενισχύοντας τη συμμετοχική διακυβέρνηση και την προσβασιμότητα στις δημόσιες υπηρεσίες. Το σενάριο αυτό εξετάζει πώς το κοινό θα μπορούσε να συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωση των δημόσιων υπηρεσιών, δημιουργώντας μια πιο ανοιχτή και διαφανή διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Κρίσιμοι Τομείς για την Εφαρμογή των Εικονικών Κόσμων

Κρίσιμοι τομείς, όπως η υγεία, η εκπαίδευση και οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, αναδεικνύονται ως πεδία που θα μπορούσαν να επωφεληθούν σημαντικά από αυτές τις προόδους. Για παράδειγμα, στον τομέα της υγείας, οι εικονικοί κόσμοι θα μπορούσαν να επιτρέψουν την εξ αποστάσεως διάγνωση και θεραπεία, καθιστώντας τις υπηρεσίες υγείας πιο προσβάσιμες και αποδοτικές. Στην εκπαίδευση, οι εικονικοί κόσμοι θα μπορούσαν να προσφέρουν πιο διαδραστικές και προσαρμοσμένες εκπαιδευτικές εμπειρίες για τους μαθητές.

Κίνδυνοι και Προκλήσεις

Ωστόσο, η έκθεση δεν παραλείπει να τονίσει τους κινδύνους που σχετίζονται με την πιθανή κυριαρχία μη ευρωπαϊκών οντοτήτων στην ανάπτυξη των υποδομών των εικονικών κόσμων. Εκφράζονται ανησυχίες σχετικά με την προστασία των δεδομένων, τη διαλειτουργικότητα και τη συμβατότητα των εικονικών οικοσυστημάτων με τις αξίες της ΕΕ, που αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για τις μελλοντικές εξελίξεις.

Η έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για μια ισχυρή ρύθμιση που θα διασφαλίζει ότι οι εικονικοί κόσμοι θα αναπτυχθούν με τρόπο που να σέβεται τα δικαιώματα των πολιτών και να είναι συμβατοί με τις ευρωπαϊκές αξίες. Η ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και ασφάλειας αποτελεί το κλειδί για την επιτυχή ενσωμάτωση των εικονικών κόσμων στις δημόσιες υπηρεσίες.

Προτάσεις και Συμπεράσματα

Στα συμπεράσματά της, η έκθεση της IFRAG επισημαίνει ότι, ενώ η υπάρχουσα νομοθεσία της ΕΕ, όπως ο Νόμος για την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI Act) και ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (Digital Services Act), ενδέχεται να επαρκούν βραχυπρόθεσμα, πιθανόν να απαιτηθούν στοχευμένες τροποποιήσεις καθώς οι εικονικοί κόσμοι συνεχίζουν να εξελίσσονται.

Η έκθεση υποστηρίζει μια ευρύτερη κοινωνικοτεχνική προσέγγιση που θα αντιμετωπίζει την πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων, βιομηχανίας, υποδομών και διακυβέρνησης. Αυτή η προσέγγιση θα συμβάλει στην ανάπτυξη των εικονικών κόσμων με τρόπο που να είναι καινοτόμος και ταυτόχρονα συμβατός με τις ευρωπαϊκές αξίες. Η παρούσα έκθεση αποσκοπεί να καθοδηγήσει τις μελλοντικές ρυθμιστικές αποφάσεις και τις καινοτομίες στον δημόσιο τομέα, βοηθώντας την ΕΕ να αξιοποιήσει τους εικονικούς κόσμους για την ενίσχυση της παροχής δημόσιων υπηρεσιών, ενώ παράλληλα διασφαλίζει τα δικαιώματα των πολιτών.

Διαβάστε ολόκληρη την έκθεση ΕΔΩ

Πηγή: https://joinup.ec.europa.eu/collection/egovernment/news/eu-report-explores-future-virtual-worlds-public-services