Η εκπαίδευση αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και διαδραματίζει καίριο ρόλο στη διαμόρφωση των κοινωνιών και στην προώθηση του ατομικού δυναμικού. Ωστόσο, η ποιότητα της εκπαίδευσης διαφέρει σημαντικά σε διάφορες περιοχές και χώρες, οδηγώντας σε άνισες ευκαιρίες και αποτελέσματα για τους μαθητές. Τα τελευταία χρόνια, η διαθεσιμότητα ανοικτών δεδομένων για την εκπαίδευση έχει αναδειχθεί ως ένα ισχυρό εργαλείο για την ανάλυση και την αντιμετώπιση αυτών των ανισοτήτων. Το παρόν άρθρο διερευνά τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται τα ανοικτά δεδομένα στην εκπαίδευση για τον εντοπισμό και τη γεφύρωση του χάσματος στην ποιότητα της εκπαίδευσης, με έμφαση σε παγκόσμια έργα και τοπικές πρωτοβουλίες.
Παγκόσμια έργα και ανοικτά δεδομένα
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σύγκριση του Κοσσυφοπεδίου με έξι γειτονικές ευρωπαϊκές χώρες όσον αφορά την ανάπτυξη της πρώιμης παιδικής ηλικίας. Μέσω της ανάλυσης των δεδομένων, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής μπορούν να εντοπίσουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία της προσέγγισής τους στην πρώιμη εκπαίδευση και να εφαρμόσουν στοχευμένες στρατηγικές για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Τοπικές πρωτοβουλίες και ανοικτά δεδομένα
Σε πιο τοπικό επίπεδο, το Ολλανδικό Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού και Επιστημών έχει κάνει βήματα για την αντιμετώπιση των περιφερειακών διαφορών στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Έχουν εισαγάγει ένα αντισταθμιστικό τέλος για τα δημοτικά σχολεία με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως ο αριθμός των μαθητών ανά σχολείο. Ωστόσο, η διασφάλιση της δίκαιης κατανομής αυτής της αποζημίωσης απαιτεί ακριβή και διαφανή δεδομένα.
Για να επιτευχθεί αυτό, δημιουργήθηκε το ταμπλό POcket, το οποίο ενσωματώνει πολλαπλά ανοικτά σύνολα δεδομένων από το DUO (π.χ. αριθμοί μαθητών, διευθύνσεις αρμόδιων αρχών και οικονομικοί πίνακες) και το CBS (δεδομένα σχετικά με το κοινωνικοοικονομικό πλαίσιο της περιοχής). Ο πίνακας αυτός παρέχει μια σαφή οπτική επισκόπηση κρίσιμων περιφερειακών πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένου του ποσοστού των παιδιών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Με αυτές τις πληροφορίες, το Ολλανδικό Υπουργείο μπορεί να λαμβάνει τεκμηριωμένες αποφάσεις σχετικά με την κατανομή των αντισταθμιστικών τελών, προσπαθώντας να βελτιώσει την ποιότητα της εκπαίδευσης σε όλες τις περιφέρειες.
Συμπέρασμα
Τα ανοικτά δεδομένα για την εκπαίδευση έχουν γίνει καταλύτης για την αλλαγή, δίνοντας τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να αναλύουν, να συγκρίνουν και να αντιμετωπίζουν τις ανισότητες στην ποιότητα της εκπαίδευσης τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε τοπικό επίπεδο. Έργα όπως το EdStats και εργαλεία όπως το SABER επιτρέπουν στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και στους ερευνητές να εντοπίζουν επιτυχημένες στρατηγικές και να εντοπίζουν τομείς βελτίωσης. Επιπλέον, τοπικές πρωτοβουλίες όπως το ταμπλό POcket του Ολλανδικού υπουργείου αποτελούν παράδειγμα για το πώς τα ανοικτά δεδομένα μπορούν να οδηγήσουν στη λήψη δίκαιων και αποτελεσματικών αποφάσεων για τη γεφύρωση του χάσματος στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Αξιοποιώντας τα ανοικτά δεδομένα, μπορούμε να εργαστούμε συλλογικά για ένα μέλλον όπου κάθε μαθητής θα έχει πρόσβαση σε εκπαίδευση υψηλής ποιότητας, ανεξάρτητα από τη γεωγραφική του θέση.
Πηγή: https://data.europa.eu/en/news-events/news/fostering-fair-education-open-data