News_Design-Sprint_2_780_engnikmi

Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρίσκεται στο επίκεντρο του ψηφιακού μετασχηματισμού της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο των εργασιών του Εκτελεστικού Δικτύου Ψηφιακού Μετασχηματισμού (ΕΔΨΜ), το υπουργείο διοργανώνει ένα επιμορφωτικό εργαστήριο που αφορά τον σχεδιασμό δημόσιων ψηφιακών υπηρεσιών, χρησιμοποιώντας την εξειδικευμένη μεθοδολογία “Design Sprint”. Η δράση αυτή πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας & Έρευνας (ΕΔΥΤΕ) και υποστηρίζεται από την Expertise France σε συνεργασία με την Γενική Διεύθυνση στήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων DG REFORM της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ο στόχος του εργαστηρίου είναι η ενίσχυση των ικανοτήτων των στελεχών του δημόσιου τομέα σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού. Συγκεκριμένα, η μεθοδολογία “Design Sprint” εφαρμόζεται σε όλα τα στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών που σχετίζονται με γεγονότα ζωής των πολιτών.

Η μεθοδολογία “Design Sprint” πληροί πλήρως τις αρχές της Βίβλου Ψηφιακού Μετασχηματισμού, επιδιώκοντας τα εξής:

  • Υπηρεσίες ψηφιακές εξ ορισμού: Η μεθοδολογία αυτή διασφαλίζει ότι ο σχεδιασμός των υπηρεσιών είναι ψηφιακός και ευαίσθητος στις ανάγκες των χρηστών.
  • Πολιτο-κεντρική προσέγγιση σχεδιασμού ψηφιακών υπηρεσιών: Ο σχεδιασμός γίνεται με εστίαση στον πολίτη, βελτιώνοντας την εμπειρία του.
  • Υιοθέτηση ανοικτών και συμμετοχικών διαδικασιών: Η μεθοδολογία ενθαρρύνει τη συμμετοχή του κοινού και τη χρήση ανοικτών διαδικασιών για τον σχεδιασμό και την αξιολόγηση ψηφιακών υπηρεσιών.
  • Υιοθέτηση ευέλικτων μοντέλων: Η μεθοδολογία επιτρέπει τον γρήγορο έλεγχο της εφικτότητας μιας υπηρεσίας σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης, χωρίς να απαιτεί την πλήρη υλοποίησή της.

Η πρώτη φάση του εργαστηρίου περιλάμβανε τη δημιουργία τριών ομάδων, κάθε μια από τις οποίες εξειδικεύτηκε στην επίλυση ενός προβλήματος από τους τομείς της Υγείας, της Δικαιοσύνης και της Παιδείας. Στη συνέχεια, αναγνωρίστηκαν οι ανάγκες, χαρτογραφήθηκε η υπηρεσία που θα παρείχε λύση, προσδιορίστηκαν οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες από την οπτική του χρήστη, και καθορίστηκαν οι προτεραιότητες. Ακολούθησε η διαμόρφωση του οράματος για την υπηρεσία, ως μακροπρόσθεσμος στόχος 3-5 ετών, και η δημιουργία πρωτοτύπων υπηρεσιών και διαδικασιών χρήσης.

Στη δεύτερη φάση, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, τα πρωτότυπα αυτά υποβάλλονται σε αξιολόγηση από δυνητικούς χρήστες, απλούς πολίτες, που παρέχουν ανατροφοδότηση για τη λειτουργία της υπηρεσίας βάσει συγκεκριμένων ερωτημάτων.

Στην τρίτη φάση, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί σύντομα, θα γίνει η επικύρωση των αποτελεσμάτων και θα διατυπωθούν προτάσεις για βελτίωση ή ακόμη και ανασχεδιασμό των υπηρεσιών. Ο σχεδιασμός δημόσιων ψηφιακών υπηρεσιών με τη μεθοδολογία “Design Sprint” αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα και στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών μέσω πιο αποτελεσματικών και προσαρμοσμένων υπηρεσιών.